“Memleketimizle dünya
milletleri arasında günden güne artan kültürel ve ekonomik temaslar ve
yurdumuzda büyük bir hızla gelişen iktisadi ve teknik çalışmalar için belli
başlı dünya dillerini hakkıyla öğrenen, ilmi çalışmalardan daha geniş ölçüde
faydalanmasını bilen gençlere şiddetle ihtiyaç hissedilmektedir.”
İşbu sebepten dönemin
Milli Eğitim Bakanlığı; 1955 senesinde benim de mensubu olduğum Kadıköy
Maarif Koleji dahil 6 adet maarif kolejini, yabancı dilde eğitim
yapmak ve yabancı okullara alternatif olmaları gayesiyle yurdun farklı
illerinde hizmete soktu. Bir senesi hazırlık olmak üzere toplam yedi sene
eğitim verilen bu kurumların isimleri, yaklaşık 20 yıl sonra yayınlanan bir
genelge Anadolu Liseleri yapıldı ve sayılarının arttırılmasına
karar verildi.
Dahil olduğum 1991 senesinde,
nakil öğrencilerin önünü keserek okulun kalitesini muhafaza etmek amacıyla
Kadıköy Anadolu Lisesi İngilizce hazırlık eğitimi iki seneye çıkarıldı.
2005-2006 öğretim yılında Anadolu
liselerinde hazırlık sınıfları kaldırıldı. Hazırlık sınıfları
kaldırılırken aynı zamanda yabancı dilde okutulan matematik, fen, biyoloji,
kimya gibi fen derslerinin de birinci yabancı dilde okutulması uygulaması son
buldu. Bu dersler Galatasaray Lisesi, Kadıköy Anadolu Lisesi, İstanbul (Erkek)
Lisesi gibi okullar dışında Türkçe okutulmaya başlandı. Kuruluşundan bu yana
hazırlık sınıfı bulunan İstanbul (Erkek), Galatasaray ve Kadıköy Anadolu
liselerindeki 2 yıllık hazırlık sınıfları aynı yıl 1’er yıla indirildi.
2010-2011 öğretim yılında Anadolu liselerinde
birinci yabancı dil dersleri haftada 10 saatten 6
saate düşürüldü.
Mart 2014’te Milli Eğitim Bakanlığı “proje
okul” uygulamasını başlattı.
Eylül 2014’te taban puan şartı aranmaksızın nakil
öğrenciler alındı bu okullara. Önceki yönetmeliğe göre bir okula
nakil yaptırmak isteyen öğrencinin puanı o okulun taban
puanından yüksek olmak zorundaydı ve yerleştirme
puan üstünlüğüne göre yapılıyordu. Taban puan şartı kalktı ve
başvuranlar arasında puan üstünlüğü esas alınarak herkese istediği
okula başvurup nakil yaptırabilme hakkı tanındı.
Temmuz 2015’te belirlenen proje okullara bizzat bakan
onayı ile müdürler atanmaya başlandı. Ardından toplu olarak
öğretmenler görevden alınmaya başlandı.
Haziran 2016’da kamuoyunda ses getiren ilk eylem İstanbul
Erkek mezuniyet töreninde gerçekleşti. Müdürleri konuşurken öğrenciler
sırtlarını dönerek protesto haklarını kullandılar.
1 Eylül 2016 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan
yönetmelik değişikliği ile proje okullarında 8 yılını doldurmuş
yönetici ve öğretmenlerin tayin istemesi, istemeyenlerin de
norm fazlası öğretmen olarak Bakanlığın ihtiyaç duyduğu yerlere
atanması kararı alındı.
Basit bir kronolojiden sonra
eldeki verileri toplama zamanı.
Dolaylı da olsa ilgili
bakanlık bu okulların eğitim seviyelerinin yetersiz olduğunu
yada en iyi niyetli bakış açısı ile bir düşüş eğiliminde olduğunu ve tadil
edilmesi gerektiğini söylüyor. Bundan ötürü proje okulları adı altında yeni bir
düzenleme getiriyor.
Bu okullar başarısız
mı ona da sıra gelecek ancak öncelikle aynı yönetmeliğin proje okullarının belirlenme
kriterleri (Madde 6) altında sıralanmış şu iki tanıma bir bakıp, oksimoron nedir
diye devam edelim.
b) Dezavantajları veya başka bir nedenle beklenen gelişimi
sergileyemeyen okullardan kapsamlı bir gelişim planı hayata geçirmek
üzere seçilmiş olması,
f) Merkezi sınavlarda
kendi türünde başarı ortalamasına göre il genelinde ilk beş dereceye sahip
olması,
Bir okul düşünün ki il
genelinde kendi türünde ilk beş içinde ancak kendinden beklenen gelişimi
sergileyemiyor ve bu sebepten proje okulu olarak belirleniyor. Oksimoron budur.
Gelelim Kadıköy
Anadolu Lisesi özelinde son tahlile ve şu başarısızlık hikayesine.
Kadıköy Anadolu Lisesi öğrencileri “Proje Okul” kapsamında
öğretmenlerinin başka okullara tayin edilmesine tepki gösterdiler ve oturma
eylemi gerçekleştirerek herhangi bir sınavla ölçülemeyecek iradelerini
ve okul kültürlerini ortaya koydular.
Herhangi bir muhalif
eyleme tahammülü olmayanlar ise 60 senelik eğitim kurumuna TOMA sokarak
kendilerine yakışanı yaptılar.
2013 ve 2014
senelerine ait ve üniversite yerleşimlerini baz alarak okul rehberlik
öğretmenlerinden Coşkun Karabulut tarafından hazırlanan başarı
analizlerine aşağıdaki linklerden erişebilirsiniz.
Bizi uğraştırma diyorsanız ise 2013, 2014, 2015 ve 2016
senelerini kapsayan özet bilgileri ben derledim.
- Okulun
son dört senede üniversiteye öğrenci yerleştirme oranı %90 mertebesinde.
- Yerleşen
her üç öğrenciden biri; İTÜ, Boğaziçi yada ODTÜ’ye
girmiş.
- Her
sene ortalama 40 öğrencisini tıp fakültesine
yollamış.
- Ortalama 55 öğrencisini mühendislik fakültelerine
göndermiş.
- 10 mimar, 20 avukat, 10 diş hekimi adayını ülkenin en iyi okullarına uğurlamış...
Önce hazırlık sınıfları kaldırıldı.
Sonra yabancı dil ders saatleri azaltıldı.
Ardından da okullar arası kalite farklılıklarının ortadan
kaldırılması adı altında aşağıya çekilmeye çalışıldı.
Şimdi sıra öğretmenlere geldi.